SEO – Guide til søgemaskineoptimering i 2022

Undrer du dig over, hvad SEO er? Har du lige startet en hjemmeside eller en webshop, og vil du gerne til tops i søgeresultaterne? Der er hjælp at hente hos de mange SEO webbureauer. Inden du tager kontakt til dem, kan du læse denne artikel. Her får du et indblik i SEO-verdenen, samt hvad du skal være opmærksom på, inden du begynder dit arbejde med søgemaskineoptimering.

Hvad er SEO?

Hvad er SEO?

Når du arbejder med SEO, så arbejder du også med at skabe en side, som er så relevant for din brugers søgning som muligt. Din side skal være bedre end dine konkurrenters, så den kan få langt bedre placeringer.

Undrer du dig over, hvorfor det hedder SEO, så skal du læse med lige her. SEO er et andet ord for mange danske betegnelser af selv samme. Støder du på ordene søgeordsoptimering, Google-optimering, SEO-optimering, søgeoptimering eller endda organisk søgemaskineoptimering, så er det alle sammen begreber for det samme: SEO.  

Hvad betyder SEO?

Hvad betyder SEO så? Kort sagt, så er SEO forkortelsen for ”Search Engine Optimization”. Det er også et udtryk for din hjemmesides synlighed i Googles søgeresultater. Search Engine Optimization kan ikke laves på én enkelt dag eller en gang for alle. For de, som løbende arbejder med det, er det en proces, som kan blive ved og ved. Grunden er, at det kræver tid og viden at ligge højt i søgeresultaterne.

Vil du være meget synlig i søgeresultaterne, så er det en langsigtet proces, som dog betyder, at du kan tjene mange penge på organisk trafik. SEO og den organiske trafik bør dog ikke være en erstatning for annoncering. Ofte er SEO en langsigtet strategi, imens annoncering er en kortsigtet strategi.

Hvorfor er SEO vigtigt?

SEO er vigtig af mange grunde. Faktisk har de organiske søgeresultater på Google en meget større troværdighed end dem, som ligger på gode betalte placeringer i søgemaskinen. Samtidig klikker flere på et organisk søgeresultat end på et betalt. SEO er derfor en strategi, du som hjemmeside- eller webshopejer ikke bør tage let på.

Det er også værd at vide, at SEO har den største effekt, når du ligger på side et på Google. Hvor ofte klikker du videre end side et? Ikke særlig ofte? Det gør Googles andre brugere heller ikke. Derfor bør du vælge nogle søgeord, hvor det er realistisk at ranke højt – og gå så benhårdt efter at ranke på de søgeord. På sigt vil du med sikkerhed se effekten af dit hårde arbejde.

Hvad er forskellen på SEO og SEM?

Søgemaskineoptimering (SEO) er som nævnt en proces, som skaber trafik fra Googles organiske søgeresultater. SEM står får ”Search Engine Marketing”, også kaldet søgemaskinemarkedsføring på dansk. Det er en proces, hvor der skabes synlighed både i de betalte og organiske søgeresultater.

SEO er en organisk trafikkilde, fordi resultaterne og de besøgende er ”naturlige”. På mange måder er søgemaskineoptimering det modsatte af at arbejde med de betalte reklamer på Google Ads. Her betaler du nemlig for dine placeringer i Google. Det gør du ikke, når du arbejder med SEO. Til gengæld tager gode organiske resultater også længere tid.

Start med søgeordsanalysen, når du SEO optimerer på din webshop eller hjemmeside

Start med søgeordsanalysen, når du SEO optimerer på din webshop eller hjemmeside

Ethvert SEO-arbejde starter med en god SEO-analyse. Du skal se analysen som din research af et forretningsområde. Den fortæller dig hvilke behov, du skal afdække hos dine kunder. Og det gør den ved hjælp af søgeord eller søgesætninger.

Hvis du er i et marked med få konkurrenter, kan det være let at komme i toppen af søgemaskinens resultater. I snævre markeder bruges nemlig ofte meget konkrete søgeord. Er du modsat i et marked med mange konkurrenter, kan det være sværere at opnå gode resultater i søgemaskinen. Her kæmper mange nemlig om det samme søgeord.

Søgeord består kun af et ord. Det kan være ordet spaophold. Søgesætninger består af flere ord. Det kan være spahold Sjælland. Derfor er en søgesætning ikke nødvendigvis en hel sætning. Det er bare flere ord, som en bruger taster ind i søgefeltet.

Når du laver din søgeordsanalyse, må du aldrig holde dig til bare et ord. Det er ekstremt vanskeligt at nå til tops i Google på et enkelt søgeord. I stedet bør du målrette din hjemmeside mod søgesætninger med flere ord. Det kan være spaophold Sjælland eller måske endda bedste spaophold Sjælland.

Når en bruger søger efter f.eks. spaophold, så vil han ofte prøve at indsnævre resultaterne. Dette gøres tit med en geografisk indsnævring. Er brugeren stadig ikke tilfreds med resultatet, indsnævrer han det måske yderligere til billige spaophold Sjælland.

Sådan finder du relevante søgeord

Du kan få inspiration til søgeord fra mange steder. Du skal dog ikke finde så mange som muligt. Du skal finde de få, du vil satse på. Ofte indeholder den færdige liste med søgeord ikke flere hundrede. Det er alt for uoverskueligt, og du vil aldrig kunne målrette din hjemmeside mod så mange søgeord. Medmindre du har flere 100 sider selvfølgelig. Som udgangspunkt skal hver side på din hjemmeside have et primært og 2-3 sekundære søgeord.

Når du leder efter inspiration til søgeord, kan du finde det her:

  • Googles egen søgeordsplanlægning. Det kræver en Google annoncekonto. Her kan du indtaste ord, du allerede har fundet, og se, hvad der kommer frem som alternativer.
  • Tjek dine konkurrenters sider, og find ud af, hvilke søgeord de satser på. Måske finder du inspiration til flere søgeord til din egen side.
  • Prøv Ahrefs.com gratis ”Free Keyword Generator Tool” eller keywordtool.io. Her finder du utallige ideer til søgeord.
  • Tilknyt din hjemmeside til Google Search Console. Her kan du se, hvilke søgninger du allerede er blevet vist i – samt din placering på disse søgeord. Det giver dig mulighed for at forbedre dine placeringer.

Når du har fundet nogle gode søgeord, skal du altid tjekke de forskellige varianter af dem. Google ved godt, hvad forskellen på ”hus” og ”huse” er, og derfor kan selv de mindste variationer i en søgesætning resultere i helt forskellige resultater. Ofte vil der være mange flere søgninger på søgesætninger i flertalsform.

Forskellige aspekter af SEO og søgemaskineoptimering

Forskellige aspekter af SEO og søgemaskineoptimering

SEO er ikke hurtigt arbejde. Du kan ikke lave det på én dag eller på én gang. Det er ikke noget, du uploader på din hjemmeside, og så er arbejdet færdigt. Som nævnt tidligere, så er SEO en proces. Denne proces består primært af tre forskellige områder. Heldigvis lyder det mere kompliceret, end det egentlig er. Herunder får du en kort introduktion til Onsite SEO-optimering, Offsite SEO-optimering samt linkbuilding.

Onsite SEO-optimering

For mange er on onsite SEO det nemmeste at give sig i kast med. Det handler i bund og grund bare om at skrive godt indhold på din hjemmeside. Alligevel kan det ofte være sværere end først antaget. Du skal nemlig kommunikere ud fra dine kunders søgeintentioner, søgefraser og søgetyper. Onsite SEO kan deles op i to forskellige kategorier: Indhold og teknik.

Når du arbejder med indhold på din hjemmeside, skal du sørge for, at teksterne er relevante, at billederne er optimeret, og at du husker meta tags. Har din konkurrent en artikel på 100 ord, så skriver du en på 200. Har din konkurrent billeder på sin side? Så tilføjer du billeder og video på din side.

On Page SEO handler dog ikke kun om godt indhold. Det handler også om at optimere dine landingssider, så kunderne finder din side på de rigtige søgeord. Det inkluderer flere fokusområder, som du kan se herunder:

  • URL-optimering: Din URL skal være så kort og præcis som muligt. Det gør det nemt for google at læse, hvad din side omhandler. Du kan også forbedre din lokale SEO med geografiske søgeord i URL’en.
  • H-tag-optimering: Google kigger på dine headers, også kaldet H1’ere og H2’ere, for at bedømme, om siden er relevant for specifikke lokale søgninger. Få derfor alle relevante og lokale søgeord med i dine overskrifter!
  • Lokationsspecifikke landingssider: Lokale landingssider er de sider, som fokuserer på et bestemt produkt i sammenhæng med en placering. Du skal ikke altid lave en landingsside for hvert produkt og placering. I stedet kan du forsøge at flette flere lokale søgeord ind på én side.

Meta Tags er de korte beskrivelser, som du ser i Googles søgeresultater. Her skal du præsentere din hjemmeside og indholdet på en så præcis måde, som muligt. Meta tags er både meta title og meta description.

  • Meta title: Du ser denne titel som linket, der leder til din hjemmeside, i søgeresultatet. Sørg for, at dine lokale søgninger er inkluderet her. En lokal søgning kan være: ”Bedste ishuse i Aarhus”.
  • Meta description: Det er den korte tekst under sidetitlen, hvor du med meget få ord skal beskrive din side. Her er det også en god idé at inkludere lokale søgeord.

LÆS OGSÅ GERNE DENNE ARTIKEL: WEBBUREAUER

Intern linkbuilding kommer du heller ikke udenom, når du arbejder med onsite SEO. Det er en af de mest afgørende faktorer for optimeringen. Intern linkbuilding er links fra din hjemmeside, som linker til andre sider på din egen hjemmeside. Ofte kan det være en god idé at lave flere indlæg omkring relaterende emner, og så linke internt mellem siderne. Med intern linkbuilding bliver brugeren længere på din side, og det øger chancen for at skabe konverteringer.

Ekstern linkbuilding er det modsatte af intern linkbuilding. Her linker du til andre hjemmesider. Sørg for kun at linke til troværdige hjemmesider, da Google lægger meget stor vægt på troværdige sider. Samtidig vil det også give din hjemmeside mere troværdighed, hvis autoriserer sider linker til den.

Teknisk SEO inkluderer alt fra hastighedsoptimering, brug af Canonical URL Tags, markup via. Schema.org og paginering. Alle de små ting er meget afgørende for dine placeringer på Google. På dette punkt er det vigtigt at have den rigtige viden i forhold til SEO. Ellers skal du lade eksperterne om at optimere den tekniske del på din webshop.

For mange kan den tekniske del af SEO virke uoverskuelig. De fleste virksomheder tager sig ikke selv af denne del, fordi de måske har købt en webshop, hvor teknikken spiller. Teknisk SEO er dog ikke kun en visuel flot og funktionel webshop. Herunder kan du se 3 eksempler på teknisk SEO:

  • Hastighed: Tager det lang tid for brugeren at loade din side? Du skal især tjekke dette på mobilen, da Google i langt højere grad prioriterer mobiltelefonen frem for computeren. Din side skal ikke tage mere end 2 sekunder at loade.
  • SSL-certifikat: Er din hjemmeside sikker? Står der ”https” i din URL, så har din side et SSL-certifikat. Den er sikker.
  • Struktureret data: Her fortæller du Google, hvad din side omhandler. Er det en opskrift, en video, en artikel eller noget helt fjerde? Dette implementeres i sidens kode, og gør det lettere for Google at foretage den rigtige indeksering af din hjemmeside.
  • Canonical URL Tags: Dette er et lille kodestykke, som fortæller Google, hvilken side der er vigtigst, hvis du har sider med identisk indhold. Canonical tags viser Google hvilken af siderne, du ønsker vist i søgeresultaterne.

Google crawler din side, når du har godt styr på Onsite SEO. Herefter bliver din side indekseret, og du får en placering på Google. For at forbedre din placering på Google, kan du nu begynde dit arbejde med Offsite SEO.

LÆS OGSÅ DENNE HER ARTIKEL: WEBBUREAU KØBENHAVN

Offsite SEO-optimering

Ordet offsite giver måske sig selv. Det handler om alt det, der sker uden for din hjemmeside – men som alligevel har noget med den at gøre. Du finder ikke en formular til, hvordan du arbejder bedst med offsite SEO. Dog skal du vide, at det er virkelig vigtigt, hvis du har forhåbninger om at ligge til tops på Google.

Backlinks er en stor del af Googles algoritme. De bruges som en form for stemme, der bliver givet til din hjemmeside. Her vægter Google ikke kun hvor mange backlinks, der er til din hjemmeside. Både autoriteten og relevansen af links vægter også højt. Derfor er det ofte bedre at have ét godt link fra en relevant side – fremfor tre links fra sider, der ikke er relevante. Herunder ser du en uddybning af tre punker, som Google vurderer links ud fra:

  • Autoritet: Sørg for links fra hjemmesider, som har en høj autoritet. Det er bedre med ét link fra Politiken end fra 50 fra irrelevante hjemmesider. Gode og stærke links betyder, at Google snart vil se din hjemmeside som troværdig.
  • Volumen: Ofte tror mange, at kvantitet er lig med kvalitet. Det kan dog gøre mere skade end gavn at få fat i 100 links fra spam hjemmesider. Autoriteten på dine links er som nævnt altafgørende.
  • Relevans: Gode links kommer fra hjemmesider med indhold, som omhandler det samme som på din side. F.eks. vil et link fra Journalistforbundet være godt, hvis du er journalist. Et link fra en thailandsk restaurant vil være mindre godt.

Tip! Ønsker du at skabe gode lokale placeringer, så kan du med fordel sørge for links fra hjemmesider i dit lokalområde. Det vil nemlig øge din chancer for at få bedre placeringer i lokale søgninger. Google kigger altid på faktorer som relevans, troværdighed, URL-rating og domæne autoritet, når din side bliver placeret i Google.

5 gode SEO-værktøjer

5 gode SEO-værktøjer

Når du arbejder med SEO, bør du hjælpe dig selv med et godt SEO-værktøj. Et SEO-værktøj er et redskab, som hjælper dig med at gøre din søgemaskine optimering endnu bedre. Der findes et utal af værktøjer, som alle kan hjælpe med forskellige aspekter af SEO. Her får du et overblik over fem gode SEO-værktøjer samt fordelene ved de enkelte.

Ahrefs

Ahrefs er det bedst kendte SEO-værktøj til alle aspekter. Her kan du både analysere din egen og konkurrenternes hjemmeside. Du kan foretage analyser af søgeord og links, ligesom du kan tracke dine placeringer. Ahrefs har flere gode funktioner:

  • Rank tracker hvor du kan se udviklingen i dine placeringer.
  • Content explorer, hvor du kan lave markedsanalyser.
  • Site explorer, hvor du kan lave konkurrent- og linkbuildinganalyser

Ahrefs er et betalt værktøj, men det har også mange vigtige redskaber. Så det er både investeringen og tiden værd.

Google Search Console

Google Search Console er et gratis værktøj, som giver dig indblik i, hvordan din hjemmeside bliver vurderet i søgemaskinen. Her kan du få information om, hvordan dine brugere finder frem til din hjemmeside. Denne information er yderst vigtig, da den hjælper dig med at se svagheder og styrker i din søgemaskineoptimering.

Via Google Search Console kan du også indsende informationer på dit eget website, så der bliver indekseret bedre og hurtigere af Google. Du kan finde fejl på hjemmesiden, bekræfte at den bliver crawlet samt se hvilke eksterne hjemmesider, du får links fra.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog, som er et analyseprogram, fås både i en gratis- og betalt version. Her kan du analysere tekniske aspekter af din hjemmeside. Det kan være alt fra brugervenligheden, fejlfindinger, døde links og manglende meta- og titelbeskrivelser. Med gratisversionen kan du crawle helt op til 500 URLs på samme domæne.

Screaming Frog er et godt program til at visualisere din sides tekniske problemer. Med programmet kan du også finde informationer om indholdsproblemer som f.eks. duplikeret indhold eller for korte tekster. Samtidig kan du verificere dine schema markups og Googles crawling af siden.

Answer The Public

Answer The Public giver dig nemt nye ideer til flere hundrede søgeord. Baseret på ét enkelt søgeord kan du meget hurtigt få et indblik i relaterede søgefraser. Du får også svar på, hvilke spørgsmål brugerne ofte stiller.

Vælger du den gratis version, skal du være opmærksom på, at du ikke har mange gratis søgninger om dagen. Til gengæld bliver resultaterne præsenteret yderst overskueligt. Værktøjet er et godt startsted, når du leder efter inspiration til din fremadrettede research.

Morningscore

Morningscore er det eneste danskejede SEO-værktøj på denne liste. Her kan du holde styr på dine søgeord samt se nye og mistede links til din side. Du får selvfølgelig også indblik i konkurrenternes links og søgeord, så du kan finde inspiration til dit arbejde med søgemaskineoptimering her.

Morningscore er designet med mange spilelementer, som gør det sjovt for nybegynderen at arbejde med SEO. Samtidig kan du se et estimat af, hvor mange penge du sparer ved at arbejde med SEO frem for at betale for Google Ads. Morningscore er et betalt værktøj, som i den grad er værd at overveje, når du er nybegynder.

Sådan vælger du det rigtige SEO Webbureau

Sådan vælger du det rigtige SEO-bureau

Når du søger på Google efter et SEO-bureau, får du en liste over flere firmaer, som helt sikkert godt kan tage sig af opgaven for dig. Måske er du allerede blevet kimet ned af en masse sælgere, som lover dig, at du rangerer #1 på dine vigtige søgeord inden for kort tid. Inden du vælger et SEO-bureau, så stop op, og find ud af, hvad du skal være opmærksom på her.

Som nævnt tidligere i artiklen, så består søgemaskineoptimering af følgende punkter: søgeordsanalysen, On Page- og Off Page SEO samt linkbuilding. Du skal finde et firma, som kan hjælpe dig med alle fire punkter.

De fleste SEO-bureauer har styr på søgeordsanalysen og On Page SEO. Mange tilbyder dog ikke teknisk optimering eller ordentlig linkbuilding. Det er især linkbuilding delen, hvor du skal være opmærksom. Rigtig mange bureauer laver sine egne blognetværk og poster korte artikler herpå, som så linker til din hjemmeside. Og de gør det uden at informere dig om, at linket kan miste værdi lidt efter lidt.

Langt de fleste SEO webbureauer er dog rigtig dygtige. Her gælder det egentlig bare om at finde det firma, som du føler dig mest tryg ved. Vælg den samarbejdspartner, hvor kemien er bedst. Det giver det bedste forudsætninger for et godt samarbejde mellem jer.

3 gode SEO-bureauer

3 gode SEO-bureauer

Leder du efter et godt webbureau, som kan hjælpe dig i gang med SEO-optimering af din hjemmeside eller webshop? Herunder finder du inspiration til 3 gode webbureauer, hvor du kan hente kompetent hjælp.

2BeSeen

2BeSeen er et webbureau, som bidrager til din fremgang. På teamet finder du eksperter, som er stærke inden for SEO. De hjælper dig med at ramme lige præcis din målgruppe på søgemaskinerne. Det hjælper ikke at forsøge at snyde dig til gode resultater. Derfor fokuserer de på, at søgemaskineoptimeringen foregår på en sober og reel måde.

2BeSeen har hovedkontor i Hornslet. Bureauet er også stærkt på visuel kommunikation, og kan desuden hjælpe dig med både Google My Business, Google Shopping, Adwords og sociale medier. Så leder du efter et bureau, hvor du også kan få hjælp til online markedsføring generelt, så skal du tage fat i 2BeSeen.

Heimdall Nordic Web & SEO

Hos Heimdall Nordic Web & SEO sidder en række marketing nørder klar til at hjælpe dig med din SEO-strategi. Er du nyopstartet, kan du få hjælp til at kickstarte din forretning her. Samtidig har du mulighed for at få en all-inclusive 360 løsning. Den er til dig, som vil markedsføre din virksomhed på alle kanaler, samtidig med at dit site bliver vedligeholdt.

Leder du efter et bureau, som tager dig med på samråd, skal du slå til nu. Du kan få hjælp til SEO, Content, Linkbuilding, Google Ads, Facebook Ads, E-mail marketing, konverteringsoptimering, affiliate samt udvikling af dit website. Heimdall Nordic Web & SEO holder til i Aalborg.

KH-Online

Hos KH-Online hjælper de erhvervskunder med at nå i mål med online marketing aktiviteter. Her får du en nysgerrig samarbejdspartner, som ved, hvordan din synlighed øges i søgeresultaterne. Dine resultater som kunde er det vigtigste, og du kan være sikker på en partner, som er ærlig og transparent.

KH-online holder til i Herlev. De hjælper dig med SEO, linkbuilding, strategi, Google Ads og hjemmeside. Din vækst er det vigtigste mål, så derfor skal du også have den rigtige samarbejdspartner til at nå dit mål.

Hvad koster SEO?

Hvad koster SEO?

Prisen på SEO varierer markant fra firma til firma. Vær klar på at betale for søgeordsanalysen og on page optimering som minimum til en start. Det kan typisk fås til en overkommelig pris. Vil du dog i gang med teknisk søgeoptimering eller linkbuilding, skal du normalt lægge et startbeløb samt betale for et månedligt ”abonnement”.

Nogle firmaer betaler let op 20-30.000 kr. i måneden for SEO. Gode resultater er dog pengene værd, og ofte kan du hente meget mere hjem i omsætning, end du betaler for SEO. Husk på, at den organiske trafik er den bedste trafik, du kan få. Kunderne søger specifik efter dine produkter og ydelser – og de sidder i mange tilfælde klar til at købe.

Hvor finder jeg webbureauer som arbejder med SEO?

Det gør du her: https://webbureauer.dk/kategori/seo/

Kommentarer

  • Pt. er der ikke skrevet her...
  • Skriv en kommentar