Siden internettet blev en del af befolkningens hverdag tilbage i starten af 00’erne, er det gået hurtigt med den teknologiske udvikling, og i dag findes der næsten ingen grænser for, hvad teknologien kan gøre. I denne artikel skal vi se på to begreber, der for alvor har taget verdenen med storm, nemlig Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR). Vi skal blandt andet se på, hvilken indflydelse de to teknologier har på vores liv og hverdag.
Først er det relevant med en kort begrebsafklaring, som afdækker, hvad er Virtual Reality og Augmented Reality egentlig er for en størrelse.
Augmented Reality (også kaldet AR) er derimod en måde at blande det virtuelle med virkeligheden. Det kan for eksempel være som i det populære spil Pokémon Go, hvor brugeren gennem sin smartphone eller tablet oplever, at virkeligheden bliver blandet med det digitale og at de pludselig kan ”finde” Pokémon ude i den virkelige verden. De små væsner bliver fundet rundt omkring i bybilledet, og så kan spilleren interagere med dyret i den virtuelle verden. Og det er her, at den fundamentale forskel mellem VR og AR ligger: AR blander virkelighed med digital fiktion, mens VR er en helt igennem virtuel oplevelse.
VR, AR og AI bliver tit blandet sammen, og ofte er der også elementer af det hele vævet ind i teknologien, som det for eksempel er tilfældet med Googles nye søgemaskineoptimering Google Gemini, der med sin innovative brug af teknologien går ad helt nye veje.
Virtual Reality bliver oftest bare kaldet for VR, og det er basalt set en computergeneret virkelighed med forskellige scener, objekter og muligheder for interaktion, der får det til at virke ægte og som om spilleren er rigtigt til stede i spillet og omgivelserne. Det er nemlig ikke kun spil, som VR bruges til. Det kan for eksempel også bruges i undervisningsøjemed, til forskning, eller til befolkningsoplysning. Brugeren bliver en del af oplevelsen gennem visuelt og auditivt udstyr og kan interagere med oplevelsen gennem controllere.
Foto af My name is Yanick Caption: VR og AR har mere indflydelse på vores liv, end vi lige umiddelbart tror.
En anden sektion af internettet, der bliver positivt påvirket af VR er gamingverdenen, og udbydere arbejder hele tiden på at skabe nye og spændende måder at spille på. Tag for eksempel bare online poker, hvor platformen PokerStars har skabt og udgivet en helt ny måde at spille online poker på med deres VR-spil Vegas Infinite. Ved at hoppe ind i Vegas Infinite kommer man ind i et casino, hvor man kan spille med og mod andre spillere i en vaskeægte Vegas-stemning. Det er både spændende, sjovt og yderst interaktivt og det viser virkelig, hvad VR kan bruges til i spilverdenen.
AR bruges mere og mere som et semantisk eller endda didaktisk læremiddel i undervisningen. Det kan for eksempel bruges i forbindelse med design og arkitektur til at skabe virtuelle verdner som en del af den virkelige verden, eller til at skabe modeller og lignende baseret på virkelige fakta. AR har et stort potentiale i undervisningsøjemed, og det har VR såmænd også. Gennem brug af VR kan man tage kunststuderende fra USA til Paris, hvor de kan opleve Louvre uden at behøve at forlade klasseværelset. Man kan give studerende fra øde områder i Australien mulighed for at deltage i undervisning i et klasseværelse i Sydney på lige fod med de studerende, der er til stede i klasseværelset. Og man kan vise mennesker dele af verden, som de aldrig ville kunne opleve på egen hånd.
Foto af Mika Baumeister Caption: Pokémon Go er et eksempel på et Augmented Reality-spil.
VR og AR kan bruges til at optimere ens evner i næsten alt gennem forskellige øvemoduler. Hvis man for eksempel gerne vil blive bedre til at tegne eller designe, kan man anskaffe sig et spil eller en pakke, der giver brugeren mulighed for at forvandle en controller til en blyant eller en pensel. Man kan også bygge og skabe fantastiske kunstværker, skulpturer og bygninger, eller træne sammen med andre i et virtuelt rum.
Mulighederne er næsten uendelige og det er kun fantasien, der sætter grænser, når det kommer til, hvad VR og AR kan bruges til. Alt lige fra spil til undervisning til nyskabelse og optimering af evner og talenter. Altså er det virkelig en fænomenal teknologisk virkelighed, vi lever i.