Hvordan starter jeg min egen webshop?

Er du en start up virksomhed eller en virksomhed, der er begyndt at sælge flere eller andre typer produkter og/eller er du en virksomhed, der selv laver jeres egne unikke produkter eller eksporterer dem fra udlandet, er der al god grund til at oprette og drive en webshop for at sælge disse produkter online. Det er efterhånden et must for enhver virksomhed at drive sin forretning der, hvor kunderne er, nemlig online. Her kan de i ro og mag kigge på udvalget af produkter og også sammenligne priser og tilbud, uden at have en ivrig salgsmedarbejder ved deres side, der stresser og måske også bevirker, at man føler sig presset til at købe noget og ikke får overvejet grundigt nok, hvad man egentlig har brug for. Webshopping er derfor in som aldrig før, og det er også en mobil løsning for både virksomheden og for kunderne. Man kan som kunde shoppe, lige meget hvor man befinder sig verden og dette gør det til en utrolig fleksibel løsning.

Samtidigt er det også en fleksibel løsning for virksomheden, fordi man ikke behøver at bekoste at bemande en fysisk butik i mange timer ad gangen, men kan pakke og ekspedere ordrerne, når det passer ind i programmet. Fremfor at have en fysisk butik, der har konkrete åbningstider, åbner man også op for, at kunderne kan shoppe hele døgnet rundt og dette øger chancerne for indtjening. Alt i alt en primo løsning, og er I nye udi at oprette og drive en webshop, vil i denne artikel komme ind på 12 gode tips til, skridt for skridt, hvordan I kan oprette en webshop eller lade et professionelt webbureau gøre det for jer. Læs med her og kom nærmere drømmen om at sælge jeres produkter online via en velfungerende webshop.

En webshop er dit digitale butiksvindue

Selvom man godt kan blive grebet af de mere tekniske løsninger på at oprette og drive en webshop, vil der unægtelig være en stor fordel i, at man også tænker på, hvordan dens udseende skal være. Det er næsten som en første date. Førstehåndsindtrykket er umanerligt vigtigt og kan næsten afgøre, hvorvidt man går videre i forløbet. Det samme gør sig gældende med din webshop. Her er den at sammenligne med en fysisk butiks butiksvindue. Dine produkter må gerne tage sig appetitlige og indbydende ud, så kunderne får lyst til at gå på opdagelse i universet og i sidste ende får lyst til at købe noget. Det er det man også i markedsføringssprog kalder for at konvertere. At gøre din webshop appetitlig er typisk noget, du gør, efter du har oprettet den hos en udbyder og selvfølgelig valgt ud, hvad du ønsker at sælge.

Sådan får du professionel hjælp til at lave en webshop

Sådan får du professionel hjælp til at lave en webshop

Når du skal i gang med at lave en webshop, skal du først afklare med dig selv, om du selv ønsker at give dig i kast med det, eller ønsker at få hjælp til at få den oprettet af et professionelt firma. Hvem kan så hjælpe med dette? Det kan et webbureau, der er karakteriseret ved, at de udfører services på internettet, der både handler om det rent tekniske og så også den mere kreative, designmæssige del. Det være sig alt fra oprettelse af en hjemmeside i wordpress, blog, app og til webshops.

Her på webbureauer.dk kan du finde et webbureau der passer perfekt til din lokalitet og behov ved at søge blandt mere end 180 webbureauer. De arbejder i forskellige webshop systemer som Shopify, woocommerce, osv. hvilket du altid kan orientere dig om ved at spørge dem. Webbureauer findes i mange forskellige kategorier, så hvis du f.eks. er interesseret i at få lavet en hjemmeside, kan du scroll ned til “hjemmeside” kategorien og finde flere end 65 webbureauer.

De tilbyder som regel også efterfølgende support, så du kan få hjælp løbende efter oprettelsen af webshoppen, såfremt der opstår problemer rent teknisk eller designmæssigt. Dette giver en stor tryghed, hvis man ikke er så erfaren udi webshop drift, men samtidig skal man selvfølgelig også have penge i budgettet til at betale sig fra denne løsning. Det er alt sammen overvejelser, der først skal besluttes, før du kan gå videre i processen og det spændende webshopeventyr.

Indhent tilbud på oprettelse af din webshop 

Såfremt du vælger at få et professionelt webbureau til at udføre opgaven for dig, kan du her på hjemmesiden indhente tilbud, så du ved, at du får det bedste tilbud skræddersyet til dig. Det kan være betryggende at vide, fordi man ellers sidder tilbage med følelsen af, at man måske godt kunne have fået og fundet et bedre tilbud i onlinejunglen. Denne webside hjælper dig godt på vej og er meget overskuelig og brugervenlig.

Sådan laver du en webshop selv

Sådan laver du en webshop selv

Ønsker du at give dig i kast med at lave en webshop selv, enten fordi du gerne vil udfordre dig selv rent teknisk og designmæssigt, eller fordi du simpelthen ikke har pengene i budgettet til at få ekstern professionel hjælp, ja, så er der mange trin, man skal følge for at oprette webshoppen. Vi guider her til 12 trin, som du kan følge for at gå en struktureret vej i processen. E-handel er som sagt en super effektiv måde at nå ud til kunder på tværs af tidspunkt, geografi og kundemålgrupper, fordi de alle bruger det samme onlineunivers til shopping. Læs mere her, hvordan du skaber din helt egen unikke webshop og få vind i sejlende med at sælge dine produkter online.

Udfør en forretningsplan for din webshop

Med en forretningsplan er du sikker på, at du kommer godt i mål med din webshop, fordi du her gennemtænker og laver en plan for din forretningsstrategi. Her afstemmer du forventninger med dig selv, dine mål og eventuelle samarbejdspartnere eller medejere af virksomheden.

Forretningsplanen skal indeholde, hvilken ide, du har med din webshop og til hvilke kundesegmenter, du ønsker at sælge dine produkter. Her kan det være en stor fordel at konkretisere dine kundesegmenter så meget som muligt. Lav for eksempel nogle idealtyper, hvor du går i dybden med, hvilke typer mennesker, der kan være tale om, her i forhold til eksempelvis alder, køn, fritidsinteresser, hverdagslivsstil, typisk brug af online medier/medieadfærd, rollemodeller, køberadfærd, geografi, indkomst, social gruppe, arbejde/karriere/studerende, børn, singler, par, fraskilte osv.

Jo mere konkret du kan være, jo nærmere er du at kunne sælge noget til dem, fordi din online strategi samt kommunikationsmåde afhænger af denne målgruppes forbrugeradfærd. Lav gerne en brainstorm omkring virksomhedens kernemålgrupper samt potentielle målgrupper, som I gerne vil fange og kommunikere med.

Dernæst kan det være en god ide at finde ud af, hvilke samarbejdspartnere I ønsker at samarbejde med. Det kan være leverandører til jeres webshop, for eksempel danske eller udenlandske, hvis I for eksempel får produceret jeres varer i udlandet. Det kan være en tøjfabrik, en keramikfabrik osv.

Det er også vigtigt, at I får lavet en liste over mulige konkurrenter på markedet, som I enten er i direkte konkurrence med eller som ligger tæt op af jeres produkter, kundegrupper eller brand. På denne måde bliver det klarere, hvordan I kan markedsføre jeres USP´er (unique selling points), så I alligevel får adskilt jer positivt fra konkurrenterne. Her kommer det også ind billedet, at I laver en markedsanalyse omkring jeres produkter, for er der en masse kunder hertil, kan der jo for så vidt være ”kunder nok” også til jer, men er der derimod en lille kundeskare, der alle kredser om de samme firmaer, kan det være mere essentielt at skille sig ud og gøre opmærksom herpå på en kreativ og troværdig måde.

Det er essentielt at I laver et budget også. Det skal indeholde en plan for, hvordan I forventer at få indtægter og udgifter, så der kan ses, at det kommer til at hænge sammen.

Lav også en lille brainstorm omkring jeres forretningskoncept. Er der både fordele og ulemper ved det? Tal det i gennem, reflekter over det og beslut noget på baggrund heraf.

Momsregistrering og CVR-nummer til webshoppen

Momsregistrering og CVR-nummer til webshoppen

For at gøre din webshop og virksomhed officiel, skal du oprette et CVR nummer på www.virk.dk. I denne forbindelse skal du også vælge hvilken type af virksomhed, du ønsker at oprette. Skal det være et ApS, et A/S eller en privat enkeltmandsvirksomhed. Hvis du er i tvivl om dette, kan du altid ringe til SKAT for at høre, hvad der ville være det bedste for dig at gøre. Her skal du også finde på et officielt navn til din virksomhed. Her bliver du samtidig spurgt til, om det skal være en virksomhed, der skal momsregistreres, idet der også findes virksomheder, der er fritaget fra momsbetaling. Herfra skal du også oprette en separat bankkonto til dit firma, så du holder din privatøkonomi og erhvervsøkonomi adskilt. 

Navngiv webshoppen

Det kan være en vigtig beslutning at navngive din webshop, eftersom det kommer til at være dit ansigt og dit brand udadtil, samtidig med, at dine kunder nemt skal kunne identificere ud fra dette navn, hvad det er, du sælger. Her skal der også være en sammenhæng mellem webshoppens navn og dit domænenavn, altså det, som kunderne taster ind i browseren.

Vælg webshopløsning til din webshop

Hvis du selv står for at oprette din webshop, er der meget at hente i at vælge en ”hosted shop”, hvor strukturen allerede er skabt på forhånd, så du ikke skal ud i at kode den selv.

Her kan du vælge blandt en stor palette af hostede webshopløsninger, hvoraf vi kan nævne DanDomain, ScanNet, Shopify, Magento, PrestaShop og Woocommerce. Vær opmærksom på, at DanDomain pt. er en af de største danske e-commerce platforme, og Shopify ikke er en dansk løsning. Kig her efter, om du også får support og eventuelt webinarer med i løsningen, som gør, at du løbende kan få hjælp.

Betalingssystem og indløsningsaftale til din webshop

Når kunderne tjekker ud ved kassen i din webshop, skal de kunne betale med kreditkort såsom Dankort og VISA. Derfor skal du have det, der hedder en betalingsløsning. Ved nogle af de webshopleverandører, som vi har nævnt i det forrige afsnit, har de et gennemtestet system, som du får med i købet af deres webshopløsning. Det kan godt betale sig, i og med at det dermed er et afprøvet og validt system. Med for eksempel DanDomains løsning, skal man følgende oprette en indløsningsaftale med Nets eller Clearhaus. Disse systemer gør, at du kan modtage betalingen fra de forskellige kreditkort.

Økonomisystem til din webshop

Økonomisystem til din webshop

Når du først har fået din webshop op og køre, skal du også holde regnskab med og bogføre løbende de udgifter og indtægter, du har hermed og herunder for eksempel regninger, moms, betaling af leverandører, køb af produkter fra ind – og udland, porto, levering til kunderne med transportfirma, emballage til ordrerne osv. Her anbefaler vi, at du fra start af enten hyrer en ekstern bogfører, der holder styr på alle disse udgifter og indtægter samt investeringer, eller investerer i et økonomistyringssystem som Billy, Dynamics NAV, E-conomic eller Dinero. 

Fragtaftale for din webshop

Nu kommer den sjove del. Efter dine kunder har shoppet løs i din fantastiske webshop, skal de have leveret tingene/produkterne hjem. Lige meget om du har et eksternt lager eller har lager hjemme hos dig selv, skal du have varerne fra lageret og ud til kunderne, hurtigt og effektivt. Her kan det betale sig at lave en eller flere aftaler med nogle fragtfirmaer. Det kan både være DAO, Bring, GLS, PostNord eller Shipmonda. Her skal du igen være opmærksom på, at fleksibilitet for kunderne er alfa og omega, og her vil de som regel gerne kunne vælge mellem, om de selv vil hente pakken i en for dem selvvalgt pakkeshop eller om de ønsker en hurtigere levering hjem til døren og dermed betale ekstra for det. Det betaler sig i længden at have disse fleksible løsninger, så kunderne føler, at de kan handle på deres egne præmisser og i forhold til, hvad der passer bedst ind i en travl hverdag.

Lager og indkøb af varer i din webshop

Der er mange overvejelser bag dette afsnit, fordi det handler om, hvordan du forudser, at dine varer vil blive solgt i antal samt hvilke varer, der vil blive solgt flest af. Når du har dannet dig et førstehåndestimat over dette, (hvilket sagtens kan skifte over tid, årstid og trend samt i forhold til din egen erfaring med salget efterhånden), skal du vælge, hvorvidt du ønsker at købe alle varer hjem på en gang eller om du kan vente med at købe dem, som du tror, der vil være flest kunder, der køber. Hvis du gerne vil købe mange varer på en gang, skal du samtidig vælge, hvorvidt du ønsker at købe dig til ekstern lagerplads, eller om du kan have varerne i hjemmet. Hvis du køber dig til ekstern lagerplads, skal der også være luft i budgettet til dette. Ydermere skal du overveje, om du kan tillade din økonomi at ”brænde inde” med en masse varer, såfremt de, mod forventning, ikke bliver solgt.

I forhold til kunderne skal du også kommunikere klart ud i webshoppen, hvorvidt en vare er på lager eller ikke, og hvis den ikke er på lager, hvornår de i så fald kan forvente at den kommer på lager. På denne måde skaber du gennemsigtighed omkring dine varer og din virksomhed og det sparer dig for en masse frustrerede og klagende kunder, der lige havde set frem til at kunne købe en bestemt vare, enten til dem selv eller som gave, og dermed finder ud af, at det ikke kan lade sig gøre alligevel. De vil sætte pris på at vide klar besked. Nogle webshops har også en funktion, hvor man som kunde skal skrive sin e-mail og få besked, lige så snart varen er på lager igen. 

Din webshops logo og design

Din webshops logo og design

Det som tidligere nævnt, dit online ansigt udad til, som en første date, når du har en webshop. Dens logo og design er derfor super vigtigt at få skabt på en måde, så de matcher dit brand, dine produkter og din markedsføringsstil. Logoet skal passe til webshoppens navn, ligesom designet skal virke troværdigt og enkelt, og stadig have personlig kant og være unikt. Det er her både muligt at du designer dit eget design, får et design bureau til det eller får tilbudt et færdiglavet et af den webshopudbyder, som du vælger at byde ind på. Disse designs kan være gratis og er dermed ikke en ekstra udgift for dig. Det er bare med at vælge.

Farven kan også være vigtig, fordi mennesker opfatter farver meget intuitivt og undersøgelser har vist, at billeder og farver huskes langt bedre af hjernen fremfor ord, og derfor vil det sidde fast på indersiden af hukommelsen, når du laver et farvemæssigt flot design, og med flotte fotos til. Her skal du også vælge, om der skal være personer på dine fotos eller om motiverne skal være abstrakte eller med ting eller produkter.

Vælg en influencer til at sælge varerne i din webshop

Sælger du dametøj, kan der være en ide i at få en influencer til at stå model til dit tøj og derefter gøre disse fotos til en integreret del af din webshops look og brand. Der er for eksempel mærket Ecooking, der har flere forskellige ambassadører for brandet, og her er der Sarah Grunewald, som de fleste mennesker kender fra TV programmet Vild med Dans. Hun er en meget smuk model, og giver derfor et flot indtryk, når hun står inde for disse hudplejeprodukter. Det er netop dette, du også kan gøre, og finde en rollemodel indenfor den branche, du sælger varer indenfor. Det vil give dine kunderne en større mulighed for at relatere til dine produkter, samt identificere sig med dit brand og produkter, fordi influenceren viser, hvordan han eller hun bruger dem i sin dagligdag. 

Produktbilleder til din webshop

Forestil dig, at din webshop er ligesom en fysisk butik, hvor kunderne går rundt og kigger på dine varer. De vil sikkert gerne se dem fra alle vinkler, kigge på størrelser og pris samt vide, om der findes andre modeller i lignende design. Alt dette skal du skabe en visuel oplevelse af online i din webshop, så kunderne føler, at de kan gennemskue, om varen er noget for dem. Tager du dermed et billede fra en vinkel, hvor halvdelen af varen ikke er med eller ligger i skygge, kan en ellers god shoppingoplevelse hurtigt vende til en dårlig for kunden. Vær derfor super omhyggelig med at lave nogle gode produktfotos, så de bliver belyst fra alle vinkler, i godt lys og fra en afstand, der hverken er for langt væk eller for tæt på. Brug en neutral baggrund rent farve og motivmæssigt, så man får fokus på varen og ikke på baggrunden. Herefter skal du give dine produktfotos navne. Det kan synes mærkeligt, for alle kan jo se, hvad det forestiller, men her skal man vide, at disse navne er til for Google, som ikke er et intelligent menneske, der kan ”se”, hvad der er på billederne, men udelukkende kan regne det ud via dine beskrivelser. Mange mennesker bruger jo Google til at søge på produkter og varer og her vil det være en stor fordel, såfremt dine fotos er navngivet, så de kommer frem i Google søgningerne.

Produktbeskrivelser til din websho

Produktbeskrivelser til din webshop

Hernæst skal du skrive produkttekster. Disse skal være unikke og ikke kopierede fra leverandøren. Kunderne kan også godt lide, at de føler, at du står lige bag ved varen, og siger, hvilken størrelse, materiale, vaskeanvisninger etc. man som kunde skal vide om varen. Skriv også gerne, hvad denne vare matcher med af andre varer i din webshop, så kunden får lyst til at købe mere. Tænk også over SEO, hvilket er, at du skriver relevante søgeord ind i disse produktbeskrivelser, så kunderne igen kan finde dem nemt og hurtigt på Google eller andre søgemaskiner.

Markedsføring af din webshop 

Når du har brugt en masse tid og kræfter på at få oprettet din webshop, og den fremstår flot, indbydende og lige til at shoppe i, kommer det næste store benarbejde. Nemlig at promovere og synliggøre din webshop overfor potentielle kunder. De skal jo vide, at den eksisterer, og her kommer en hel videnskab ind over, når det handler om digital markedsføring. Du kan gøre det via mange forskellige kanaler og også via alle på en gang. Så længe der er sammenhæng i den måde, hvorpå du vælger at promovere webshoppen på og har valgt en bestemt og gennemgående “tone of voice”, hvor kunderne kan genkende dig, din stil og dit brand. 

E-mail marketing og nyhedsbreve

Måder, hvorpå du kan markedsføre webshoppen på er via e-mailmarketing, hvor du skriver nyhedsbreve til kunderne om relevante emner, som de interesserer sig for, og samtidig fastholder en god kontakt og kommunikation med dem, og fortæller om tilbud, nye produkter og andre events, som de kan deltage i. Husk altid på, at der i følge loven ikke bare må sendes e-mails til kunderne, uden at de har givet deres samtykke hertil. Det kan du få via mange kreative måder. Du kan tilbyde dem via en sponsoreret kampagne på de sociale medier, hvor du kan vælge målgruppekriterier, som du mener er relevante for din webshop, og her tilbyde en gratis e-bog, som de kan få, mod at du får deres e-mail. Du kan også tilbyde et produkt til en nedsat pris, såfremt de giver deres e-mail. Du kan også tilbyde 10, 15 eller 20 procents rabat i din nye webshop mod at de skriver sig op til dit nyhedsbrev. Denne sidste løsning er den bedste, fordi du samtidig får lokket kunderne over i din nye webshop og får dem til at prøve et eller flere af dine produkter/varer. De begynder dermed at få øjnene op for, at din webshop eksisterer og hvilket sortiment, den byder på. 

Du kan også lave kampagner på søgemaskinerne eller videobannere på YouTube. Dette kræver som regel et lidt større marketingbudget, men det kan stadig også gøres billigere. Få for eksempel dit netværk på Facebook, Instagram eller Snapchat til dele dine opslag om din nye webshop, så venner og familie fungerer som dine marketingambassadører.

Få dit netværk til at være dine webshop ambassadører

Få dit netværk til at være dine webshop ambassadører 

Dette er ofte en af de bedste måder at promovere sin webshop på, fordi dine venner og familie siger god for dig og dine produkter og dermed er der større troværdighed at hente hos kunderne, fordi de i forvejen ikke kender til din virksomhed. Mund til mund metoden er stadig også velkendt og meget effektiv, når man mødes i venligt lag og siger, at “har du prøvet den og den webshop”? Det er ofte personlige anbefalinger, der baner vejene til din succes på nettet, fordi det ofte kan være en sand jungle for kunderne, hvor de skal handle i mellem alle de forskellige tilbud, mærker og firmaer, der tilbyder webshop varer. Gør dem en tjeneste og vis dem din.

Din webshops kundeservice 

Det er helt sikkert, at det vil gøre en positiv forskel for kunderne og dig, både på kort sigt og længere ude i fremtiden, at du har en god kundeservicefunktion. Dette kan være en chat, en e-mail og/eller et telefonnummer, de kan ringe på i et bestemt tidsrum. Her kan de stille spørgsmål og få de svar, de har brug for. Denne service er med til at opretholde en troværdig og loyal kunderelation, hvor kunderne føler sig mødt, hørt og forstået og imødekommet. Det betaler sig i længden. 

Vi ønsker rigtigt meget pøj pøj med oprettelsen, driften og salget fra din webshop. 

Her finder du webbureauer, der kan hjælpe dig med en webshop: https://webbureauer.dk/kategori/webshop/

Kommentarer

  • Pt. er der ikke skrevet her...
  • Skriv en kommentar