Alt du skal vide om en god hjemmeside

Hvis du har noget, du gerne vil ud med, uanset om det er et produkt, et budskab eller dine tanker, er en hjemmeside en god platform at bygge op. Hvis du aktivt har stiftet et firma eller en blog, er en god hjemmeside alfa og omega, og den vil spille en stor rolle i, hvor længe du holder.

Men en hjemmeside er ikke noget, du bare skødesløst kan kaste sammen. Dårligt design og mangelfuld information kan få store konsekvenser, og derfor er det vigtigt, du sætter dig ordentligt ind i hele processen.

Uanset om du selv vil til at lære at lave en hjemmeside, eller om du overvejer at hyre nogen, får du her en grundig gennemgang af alt det, du skal vide.

Vigtigheden af en hjemmeside for uafhængige virksomheder

Enhver virksomhed, med enkelte undtagelser*, skal i dag have en hjemmeside, hvis de vil klare tidens test og faktisk holde sig oven vande. Det er her, du kan samle alle dine informationer, og selvom du ikke har noget, du aktivt sælger på hjemmesiden, skal du anse det som ét kæmpestor visitkort, der fortæller potentielle kunder alt om, hvad du har at tilbyde.

En webshop er for eksempel én ting, men hvis du er selvstændig psykolog, har du sikkert ikke noget til salg direkte på hjemmesiden. Så er det en masse andre informationer, du skal stille tilgængelige, bl.a. adresse, dine erfaringer og uddannelser, og andre ting, der kan være værdifulde og nødvendige, når nogen overvejer at hyre dig.

Selvom den ikke behøver at være stor eller kompleks, skal du, hvis du driver en virksomhed af én eller anden art, have en hjemmeside. Ordet websted bruges også for en hjemmeside.

*Små sælgere kan sælge gennem andre platforme, fx Etsy, Shopify eller Instagram Market Place. Det er oftest relevant, når der tales om hobbysalg.

Hvornår skal hjemmesiden offentliggøres?

Som virksomhed er det en god idé at lægge en blank side op under domænet, inden du offentliggør den færdige hjemmeside. Siden kan fx kort fortælle, hvad din virksomhed går ud på, og hvornår den åbner. På den måde har du sikret domænet, og du kan forbinde det til diverse sociale medier.

Offentliggør din hjemmeside, så snart den er færdig og du er tilfreds med den. Hvis du ikke har åbnet endnu, er det bedst at tydeliggøre dét på forsiden, så du ikke gør folk utilfredse. Ved at offentliggøre siden tidligt, kan du skabe interesse allerede inden åbning.

Hjemmesider for privatpersoner

”Privatperson” omhandler i det her tilfælde dig, der ikke driver en virksomhed, men i stedet promoverer dig selv eller en bestemt livsstil, som du gerne vil rådgive andre om. Der er altså tale om hobbyhjemmesider eller hjemmesider, der ikke tilbyder servicer eller varer.

Din hjemmeside kan være en blog eller en online kogebog, men det er også et værdifuldt værktøj til kunstnere af forskellige grene. Som kunsthåndværker eller journalist er det en fremragende måde at opbygge en portefølje, og forfattere kan bruge deres hjemmeside til at samle deres forskellige værker og formidle direkte til læsere, i stedet for at skulle gå gennem forlag eller konkurrere på sociale medier.

Skuespillere og andre performere kan drage stor del af hjemmesider, hvor der ikke er nogle restriktioner for, hvad du må lægge op i forhold til eksplicit indhold.

En hjemmeside er værd at investere i, hvis du har kreativitet af én eller anden form, der skal ud.

De forskellige typer hjemmesider

Som du nok kan læse, er der flere forskellige typer hjemmesider. De mest almindelige, om dog ikke de eneste, er;

  • Virksomhedssider
  • Webshops
  • Personlige blogs
  • Porteføljer
  • Informationshjemmesider
  • Kataloger

Hver side har sin kvalitet, men du behøver ikke bekymre dig det mindste om, hvilken passer bedst til dig. Hvis du fokuserer på det, du gerne vil formidle, vil hjemmesiden bliver formet til det, den skal være.

Det eneste tidspunkt, du vil får brug for at sætte ord på at beskrive din hjemmeside, er hvis du vil hyre hjælp til at bygge den op. For et webbureau eller en webdesigner er det godt at vide, hvilken type side, du går efter, så de kan designe efter det, de ved fungerer bedst på markedet.

Du behøver ikke vide alt, og du kan altid gå i dialog med din samarbejdspartner om, hvad vil passe bedst til dig og din hjemmesides behov.

Få hjælp til at lave hjemmeside

Få hjælp til at lave hjemmeside

Hjemmesider er en enorm industri, og derfor er der også rig mulighed for at få hjælp til at designe det produkt, du drømmer om. Du behøver nemlig ikke selv være ekspert i webdesign, og i stedet for at bruge timevis på at lære det, kan du uddelegere og bruge tiden på det, du faktisk er god til.

Din bedste mulighed for at ansætte hjælp er gennem et webbureau af en passende størrelse. Hvad der er en passende størrelse, er op til dig, men i et bureau kan du være sikker på, at du kan få hjælp med alle de små detaljer.

Webbureau: Hvad er det?

Et webbureau er en virksomhed, der specialiserer sig i alt, der har noget med hjemmesidedesign at gøre. Lige fra WP (WordPress) til kodning kan du finde bureauer med en bred vifte af kompetencer, som du kan få pålagt din hjemmeside.

Webbureauer kan have mange ansatte, og du vil typisk blive sat i forbindelse med én, der er ansvarlig for dit projekt. Gennem kommunikation og rådgivning kan du få lige den hjælp, du har brug for, uanset om dét er design af ny hjemmeside eller en opgradering af den gamles SEO.

Store eller små opgaver, et webbureau kan hjælpe dig med lidt af hvert. Men hvad er lidt af hvert egentlig?

Dét kan webbureauer hjælper dig med

Gennem et webbureau kan du først og fremmest få designet din hjemmeside. Det kan gøres gennem allerede eksisterende platforme, oftest WordPress, eller gennem detaljeret kodning, så dit produkt er helt unikt og lavet fra bunden.

Du kan også få lavet grafisk design eller opdateringer til en eksisterende hjemmeside. Det kan fx være, du i første omgang har designet din egen, men nu har brug for lidt hjælp til at få den til at se mere professionel ud.

Sidst er det også muligt for et webbureau at hjælpe dig med alle de små ting lige under overfladen, som vi aldrig rigtig lægger mærke til, er en del af hjemmesiders design. Det er blandt andet SEO, som står for Search Engine Optimizing.

SEO sørger for, at der kommer trafik til din virksomhed, så den er konkurrencedygtig og ikke drukner i mængden på søgemaskinerne. Det er nødvendigt for at blive set, og kan med fordel overlades til et professionelt bureau, der har styr på den tekniske del af markedet.

Vil du selv bygge hjemmeside

Vil du selv bygge hjemmeside?

Netop fordi hjemmesider er så stor en industri, er der mange konkurrenter på markedet, og nogle af dem henvender sig direkte til dig. Der findes masser af platforme, hvor du kan designe og opbygge din egen hjemmeside fra skabeloner, og alting vil være let tilgængelig for dig. Du skal ikke begynde at kode, men bare sætte dig ind i, hvordan den givne side fungerer.

Det har sine fordele og ulemper. Én af de største fordele er, at du får den ultimative kontrol og selv kan ændre det, du vil have ændret. De største ulemper, derimod, er bl.a., at du selv skal opdatere din hjemmeside og holde den pæn. Desuden kan det være svært at flytte til en anden udbyder.

Konsekvenserne af en dårlig hjemmeside

Konsekvenserne af en hjemmeside, der er designet dårligt, er, at du enten slet ikke får nogen trafik, eller at folk bliver så irriterede over den, at de klikker væk og finder en anden. En rodet side bliver kaotisk og svær at finde ud af, og med det store, vide internet er det nemt at finde konkurrenter, der er nemmere at overskue.

Hvis du er i tvivl om, om du selv kan designe din hjemmeside, så kontakt et webbureau og hør, hvad de skal have for at hjælpe dig.

Vigtige aspekter til din hjemmeside

Der er nogle vigtige ting, du er nødt til at huske, når du selv laver en hjemmeside. Uden nogen bestemt rækkefølge er det:

  • Godt design
  • Brugervenlighed
  • Synlige kontaktoplysninger
  • En minimal forståelse for SEO

Godt design betyder ganske simpelt, at hjemmesiden skal være rar at se på. Farverne på ikke være for voldsomme eller generende, da dét alene kan få folk til at klikke væk. Dertil må hjemmesiden også godt se moderne ud, så du fremstår professionel, og den skal virke gnidningsfrit uden forsinkelser på fx slides eller overgange.

Brugervenligheden kommer frem på særligt to måder: Det skal være nemt at finde rundt, og der må ikke være for mange pop-ups. Navigering på din hjemmeside er utrolig vigtigt, da det er sådan, folk finder ud af mere om dig. Dårlig konstruering af det kan lede til frustration, og du kan miste publikum på det. Pop-ups er i dag uundgåelige, men sørg for at gøre dem mere diskrete og nemme at klikke væk fra, så folk ikke bliver irriterede over dem.

Du bør altid have et tydeligt punkt på din hjemmeside, der hedder Kontakt. Her skal du give alle de kontaktmuligheder, du tilbyder, enten gennem telefon (husk at tilføje telefontider), mail, chat og/eller kontaktformular. Det er også altid en kæmpe fordel at have en Om os/mig-side, så du kan opbygge et mere personligt forhold til dine besøgende.

Hvad er SEO?

SEO er blevet nævnt et par gange nu, men hvad er det egentlig?

Som tidligere nævnt står SEO for Search Engine Optimizing. Det er en række nøgleord og sætninger, som ligger under overfladen på din hjemmeside – det er ikke tilgængeligt for almindelige websurfere, men bruges i stedet af søgemaskinerne, når de skal finde relevante resultater.

Jo mere relevant, din SEO er, desto nemmere er det for søgemaskinerne at foreslå dig som ét af de første resultater. Uden SEO vil du drukne på internettet, og folk vil kun kunne finde din side gennem diverse sociale medier.

Når du bruger en ekstern hjemmesides platform til at opbygge din egen, vil du få nem adgang til den mest overfladiske SEO. Det kan stadig fungere fint, men det er stadig vigtigt, at du sætter dig godt ind i, hvordan det fungerer, så du kan udnytte det til dets fulde potentiale.

Lav en hjemmeside billigt

Lav en hjemmeside billigt

Du kan sagtens lave en hjemmeside forholdsvis billigt, men der er nogle punkter, der ikke er værd at spare på. En helt gratis hjemmeside vil have vandmærker eller vinduer fra udbyderen, som ikke kan lukkes, hvilket vil få dig til at se mindre professionel ud.

Hvis du bruger en platform til selv at bygge din hjemmeside op, kan du for en side uden salg, et domænenavn, og evt. en tilknyttet mailadresse, sagtens slippe ad sted med at betale under 1000,- kroner. Husk på, at hjemmesiden er din virksomheds kerne. Det er værd at investere i, for det er her, folk tager hen, inden de beslutter sig for at give dig enten deres opmærksomhed, ører eller penge.

For at designe en hjemmeside så flot som muligt, skal du også benytte dig af en side, der er opdateret og følger med på diverse designtrends. Hvis din hjemmeside ligner noget fra 2008, vil du ikke blive taget seriøst. På mange måder er hjemmesider nemlig også ansigtet udadtil, især hvis målgruppen er ældre mennesker, der ikke bruger sociale medier så meget.

Hvis din hjemmeside ser forældet ud, sender det et signal om, at du ikke bekymrer dig om at vedligeholde den. Og hvis du ikke bekymrer dig om at vedligeholde den, hvad andet vedligeholder du så heller ikke?

Råd til grafisk design på din hjemmeside

Du skaber den flottest mulige hjemmeside med godt, grafisk design. Du kan hyre et webbureau til at tage sig af det, men det er faktisk ikke så svært at finde ud af, hvornår du skaber et flot udtryk. Den bedste måde, du kan designe en hjemmeside på, er ved at se, hvad der fungerer for andre i din branche.

For det første skal du altid sørge for, at billederne, du bruger på hjemmesiden, er af høj kvalitet og ikke pixelerer. Hvis du finder ud af, at et billede kommer til at fremstå grynet, er det bedre slet ikke at lægge det op.

Du kan benytte dig af gratis stock billeder, indtil du får taget nogle af god kvalitet. Vær dog opmærksom på, at du kan komme til at skabe en falsk følelse med stock billeder, især hvis du hentyder at et hus fx er bygget af dig, ved at sætte det på forsiden. Erstat royaltyfri billeder med dine egne så snart, det er muligt.

Pas på farverne

Samtidig skal du på din hjemmeside prøve at undgå, at farverne clasher. Vælg en pallette, der passer til dit firma, og hold dig så vidt som muligt til den. Det kan fx være, du har en luksuriøs restaurant; se på, hvilke farver er gennemgående i de fysiske lokaler. Hvis det er rustikke omgivelser, og brun, sort og grøn er mest prominente, så hold den farvepalet på hjemmesiden.

I sidste ende er mindre altid mere, når det gælder webdesign. Selvom du elsker maksimalisme og driver en forretning, der leverer til det, kan en hjemmeside nemt blive uoverskuelig og kaotisk at se på. Brug mønstre i stedet for mange forskellige knapper, og sørg for at tingene i sidste ende passer sammen.

3 ting du skal huske, når du laver eller bestiller en hjemmeside

3 ting du skal huske, når du laver eller bestiller en hjemmeside

Du er ved at være godt klædt på til at lave en hjemmeside – måske har du valgt selv at bygge den op, måske er du blevet enig med dig selv om, at det er bedre at hyre nogen til det. Uanset hvad, så kommer her de sidste 3 råd, du bør tage med dig, så du kan sikre dig, du bliver glad for det endelige resultat.

Lav dit forarbejde grundigt

Inden du finder en udbyder til design eller kontakter et webbureau, er det vigtigt, du laver dit eget forarbejdet. Det skal forstås i to omgange.

For det første skal du se på hjemmesider tilhørende andre virksomheder i din branche. Hvad fungerer godt for dem? Hvad kan du ikke lide? Du skal ikke kopiere dem, men der kan være en industristandard, som et klientel har vænnet sig til, eller noget, der bare virker godt. Omvendt kan du også identificere de ting, du selv synes er til genere, og udelade dem fra din hjemmeside.

Efterfølgende skal du sørge for at undersøge webudbydere eller webbureauer nøje, inden du binder dig til noget. Hvilke muligheder giver de dig? Hvor lang tid binder du dig? Hvor meget kreativ frihed får du? Og hvilke hjemmesider er blevet designet med eller af dem?

Et grundigt forarbejde er nødvendigt, hvis du vil have både en god oplevelse og et flot resultat.

Din hjemmeside skal reflektere dig eller din virksomhed

Når du er i gang med at designe dit websted, enten gennem et bureau eller på egen hånd, skal du altid huske, at hjemmesiden er til dig eller dit firma. Den skal reflektere den energi, du gerne vil udstråle, og være den digitale repræsentant for enten en fysisk forretning eller virksomhed, eller en rigtig person – altså dig.

Hvis du designer din egen side, er det nemt at blive begejstret over de mange værktøjer, grafiske muligheder, knapper og detaljer, du kan sætte ind på siden. Farver og billeder kan virke tillokkende, men det er vigtigt, du holder dig selv tilbage.

Driver du for eksempel et bageri, er det måske ikke ideelt at have kæledyrsrelateret grafik på din hjemmeside. Samtidig dur det ikke rigtigt at have fly i baggrunden på en side, der handler om veganske opskrifter.

Hvis du har hyret et firma til at designe din website for dig, skal du løbende have mulighed for at se fremgangen. Her kan det være farverne eller de forskellige former, der ikke rigtig reflekterer din æstetik eller ønskede fremtoning på den bedste måde.

Hjemmesider skal løbende vedligeholdes og opdateres

Mange tror fejlagtigt, at et websted designes og så bare passer sig selv. Det er til dels sandt – hvis du bruger den som et stort, digitalt visitkort, skal du ikke gøre så meget ved den.

Men selvom der er tale om en hjemmeside for en virksomhed, og informationerne på siden ikke har behov for at blive opdateret, er det stadig vigtigt at holde den vedlige. Stil og mode ændrer sig også på nettet, og hvis du for eksempel sammenlignede en side fra 2012 med en side fra 2022, vil der være en enorm forskel.

Det er vigtigt løbende at opdatere og forbedre din side, men det behøver ikke være store ting eller ofte. Se din hjemmeside igennem hver kvartal eller hvert halvår og find ud af, om der er noget, der skal rettes eller tilpasses. Det kan være alt fra en stavefejl på Om os-siden til billeder, der skal skiftes ud, eller sider, der helt skal omdesignes.

Hjemmesider og sociale medier

Hjemmesider og sociale medier

Sociale medier er en ting, der er kommet for at blive, og i stedet for at modarbejde dem, kan du lige så godt lære, hvordan de kan spille sammen med dit websted.

Stort set alle sociale medier giver dig mulighed for at registrere dig som virksomhed og indsætte et link, der meget passende kan lede til din website. Men sociale medier kan være udmattende at passe, selvom de er den absolut bedste gratis reklame, du kan få.

Hvis du driver et større firma, og du føler, der er økonomisk overskud til det, kan det være en rigtig god idé at ansætte nogen til at styre firmaets sociale medie-platforme. Her er nogle råd til, hvilke platforme du kan bruge, og hvad du kan lave på dem.

Facebook

De fleste kender Facebook, men platformen bruges efterhånden primært af et ældre publikum. Virksomheder med en bred målgruppe på især 30+ kan drage fordel af Facebook, og her kan der med jævne mellemrum deles opdateringer, tilbud eller informationer om det, du tilbyder.

Er du fx låsesmed kan du på Facebook fint oplyse om, hvilke låse er de sikreste – og hvor meget du skal have for at installere dem.

Instagram

Instagram henvender sig til et ungt publikum, især mellem 20 og 35. Instagram er ejet af META, som også ejer Facebook, og er lidt mere krævende i den forstand, at du ikke kan nøjes med et tekstbaseret opslag. Dét giver dig dog en god mulighed til at fremvise eventuelle varer, eller du kan lade folk se bag kulisserne, når du producerer eller arbejder i dagligdagen.

Er du fx psykolog, kan du også gennem grafik vise statistikker om mental sundhed for at bryde tabuer om branchen.

Snapchat

Snapchat er mest relevant for et ungt publikum, typisk under 20 år. Det er en god platform for dig, der laver sociale tilbud til børn og unge, eller som sælger seje gadgets eller andet henvendt til ikke-voksne. Korte videoer er en fin måde at formidle på den her platform, og det behøver ikke være mere end et par sekunder, hvor din virksomheds produkter fremvises i praksis.

TikTok

TikTok er nok den mest krævende platform på listen, men også den, er kan give din virksomhed mest luft under vingerne. Appen kræver et vist fokus på produktion, men ved at bruge de lyde, der trender i samme periode, kan du nå ud til rigtig mange mennesker.

Appen er velegnet til mange forskellige virksomheder, og selvom appen bruges af mange aldersgrupper, vil den særligt være velegnet til en målgruppe under 40 år.

LinkedIn

LinkedIn er bedst at bruge hvis din hjemmeside er din portefølje, eller du er en virksomhed, der gerne vil forbinde med andre virksomheder. Her er der ikke tale om en speciel aldersmålgruppe, men mere de generelle intentioner med hjemmesiden.

TrustPilot

Hvis du driver en virksomhed, der sælger produkter eller kan hyres til tjenester, bør du oprette den på TrustPilot og linke til den på din hjemmeside. TrustPilot er nemlig mange menneskers go-to, når de skal finde ud af, om en hjemmeside er pålidelig, om kvaliteten af en restaurant eller et hotel er god, eller om resultatet fra et bureau er tilfredsstillende.

FAQ – ofte stillede spørgsmål for hjemmesider

FAQ – ofte stillede spørgsmål

Kan jeg selv lave en hjemmeside?

Du kan sagtens selv lave en hjemmeside gennem forskellige platforme på nettet. Sørg for at undersøge de forskellige muligheder og vælg én, hvis generelle platform løbende opdateres og forbedres.

Kan hjemmesidedesign gøres gratis?

Hvis du selv designer din hjemmeside, kan du i princippet god gøre det gratis. Det anbefales dog, at du benytter dig af en betalt service, for at slippe for vandmærke eller uønskede pop-ups. Så giver du dine besøgende den bedst mulige brugeroplevelse.

Hvem kan lave en hjemmeside for mig?

Et webbureau kan designe din website for dig, og de kan også ofte hjælpe dig med alle de små detaljer, der ligger foruden det overfladiske design. Når du kontakter et webbureau, skal der være klar kommunikation, så du kan få formidlet alle dine ønsker og opnå det bedst mulige resultat.

Hvad koster det at få lavet en hjemmeside?

Alt efter hvor meget, du skal have lavet, kan prisen på en hjemmeside variere. Som regel vil en kontrakt med et webbureau eller en selvstændig designer være på kontrakt.

Find webbureauer som kan lave en hjemmeside for dig eller din virksomhed: https://webbureauer.dk/kategori/hjemmeside/

Kommentarer

  • Pt. er der ikke skrevet her...
  • Skriv en kommentar